Hjärtat

Visste du att hjärtat är ett gigantiskt kraftcentrum och att hjärtmuskeln har en effekt på 2,5 watt, vilket kan driva en glödlampa?

Hjärtat har en stabiliterande inverkan på hela vårat system. Detta styrs troligen via vagusnerven – den stora nerv som går från hjärnan till alla större inre organ och ansiktet. Den nerven känner vi igen! När våra axlar dras upp till hakan vid stress och oro – då är det vagusnerven som är i farten. Den går igenom våra muskler i nacke/hals och påverkar hjärtverksamheten.

Oro och stress= ökad hjärtverksamhet, blodet går ut i armar/ben varvid vitala funktioner kopplas bort och det blir svårt att tänka klart. Det leder till en ökad produktion av stresshormonet kortisol, vilket hämmar immunförsvarets läkande funktion och främjar inflammation och många fler symtom, som vi kan ta en annan gång.

Här kommer en övning för hjärtat som du kan göra när du är stressad eller orolig:

Stanna upp, andas lugna djupa andetag.

Slappna av och flytta din uppmärksamhet till ditt hjärta. Låtsas att du andas genom hjärtat och behåll ditt fokus kring ditt hjärta en stund.

Tänk på något glädjande, ett tillfälle när du kände dig glad och stark, stanna kvar i den känslan ett par minuter.

Låt denna känsla sprida sig ut i kroppen , likt en sol som strålar från hjärtat och med solstrålar ut i hela kroppen. Vila i detta ett par minuter.

Fokusera åter på hjärtat och lyft sedan fram den situation som fick dig orolig/stressad och fråga ditt hjärta vad du behöver veta eller göra.

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s